Heurlinarna – En släktkrönika

8.2. Riksdagsmannen Sven Heurlin

Vårt släktnamn kan, med största sannolikhet, härledas till Sven Heurlin – se sidan om hans anknytning till vår släkt! Egentligen borde jag stanna där. Vid anknytningen. Men, i sökandet efter banden mellan oss och Sven Heurlin så har jag funnit så mycket om människan Sven Heurlin och hans gärning att jag måste förmedla detta!

På en särskild sida har jag lagt in utdrag ur Svensk Uppslagsbok, Svensk biografiskt lexikon och ett yttrande av riksdagsmannen Hans Persson från Gästrikland. Jag har tyvärr inte tillgång till Sven Heurlins skrivna (med hjälp av andra) memoarer.

Sven växer upp i extrem fattigdom. Ingen skola. Mamman lär honom att läsa. Undervisning i skrivning och räkning fick han i femtonårsåldern hos en bonde i hemsocknen.

Flera ser hans begåvning och hans drivkraft.

Han hamnar i riksdagen. Det borde inte vara möjligt, men han hamnar i riksdagen. Han har en plattform som han kan använda. Som han gör det!

Han blev allmänt hatad i riksdagen för sina ”vilda” åsikter.

Han angrep bankväsendet och ville förstatliga bankerna. Han jämförde bankväsendet med en cancersvulst. Ett ganska aktuellt ämne… 

Inom Bondeståndet så var det han, som tillsammans med två av sina ståndskamrater drev kravet att alla skulle få gå i skola. Han slogs för en statlig skola. Huvudmotståndaren, Christopher Isac Heurlin, slogs för en skola styrd av kyrkan. Den senare vann.

Sven Heurlin arbetade också för en humanare fängelsevård och stred redan 1840 för demokrati (Han slogs för något som vi inte fick förrän 1919.)! 

Jag skäms över att jag behövt syssla med släkten för att hitta Sven Heurlin!
Jag borde ha mött hans namn när jag läst historia och statskunskap! 
Andra borde ha mött hans namn.
Jag borde inte ha behövt en släktkrönika för att hitta honom!
Han har betytt något. Skola för alla t.ex. . 

Han berör.
Att möta honom känns omskakande.

Det finns inget som tyder på att vi är släkt med honom, men banden mellan oss och honom är flera och de är starka. Det känns stort för mig.

Sven Heurlin var inte Sven Heurlin. Sven Heurlin var egentligen Sven Jacobsson, men han bytte familjenamn.

Hur kan namnet komma sig?
Det finns en intressant teori (aja, baja Toni!); Sven bytte efternamn för att djäklas med sin huvudmotståndare i riksdagen; Isac Heurlin.  Denne Sven Heurlin.
För mig är han fullständigt ofattbar.

Det mest ofattbara.
Mycket tyder på att mannen vars släktnamn vi äger var en av de största vid skapandet av en skola för alla.

Obegripligt stort.
Genom arbetet med släktkrönikan har jag fått en ny favorit; Sven Heurlin.

  <<< Tillbaka     Innehåll      Framåt >>>

 

Single Post Navigation

Kommentera

