Heurlinarna – En släktkrönika

Sidan som inte finns

                                                                                                                                                                                  
Frida och Ben  – bilder från USA.

Om Frida kan du läsa på sidan om okända släktingar och på sidan om emigranterna.
En stor del av informationen om Frida har lämnats av barnbarnet Magnus Hörlin som vi möter på sidan om de okända släktingarna i Sverige.

En annan familj från vår släkt, Kalles bror Ville med hustrun Tekla och dottern Gunhild, emigrerar också till USA. Familjen får ett bra liv här:

Single Post Navigation

10 thoughts on “Sidan som inte finns

  1. Eva Börjesson on said:

    Jag får gåshud! Tänk att du har kontakt med släktingar ”over there” Fantastiskt! Hoppas att man kommer att kunna folja några livsöden som antagligen är ganska olika livsödena på den här sidan Atlanten.

  2. Hej Eva!
    Man kan tro att jag har kontakt med släktingar i USA, men så är det inte. Det är dramatiskt nog ändå. Kvinnan på bilden heter Frida.
    På sidan https://heurlinarna.wordpress.com/2012/01/26/16-1-de-okanda-slaktingarna-i-sverige/ står det lite om hennes öde; Frida får en son i Malmö. Sonen döptes till Malte och bortadopterades. Sonens pappa dog i Första världskriget och Frida emigrerade till USA.
    Malte gifte sig i Sverige och fick två barn, Magnus och Eva. Frida är alltså dessa barns farmor och det är Magnus som letat upp mig.
    Det är en bra historia i vilket fall!

  3. Eva Börjesson on said:

    Ja historien blir ju inte sämre av att barnbarnen bor i Sverige och att ett av dessa barnbarn kontaktade dig!

  4. Fantastiskt kul att vi får ta del av dessa bilder!

    • Jag håller med dig Toni!
      Jag har fått tillstånd att publicera bilderna jag fått.
      Jag har fler kvar…
      Just nu håller jag på med Maltes släkled i släktträdet. När det är klart kommer jag att bjuda in Maltes son, bildleverantören Magnus.
      Det är spännande med ”nya” släktingar!

  5. Eva Börjesson on said:

    Det skulle säkert inte kännas fel att kalla Palo Alto ”hemma”! Fast det är väl helt OK med Norrköping också.

  6. Lena Fjällström on said:

    Lite lustigt, sitter och bläddrar i släktkrönikan och tittar på filmsnutten om Palo Alto – där var Håkan och jag för några år sen och spankulerade, tittade bl a på Stanford och inte katten visste vi att vi har släktingar där!

Kommentera

