Heurlinarna – En släktkrönika

3. Aktuellt

6/2 2016
Det är lite knepigt…
De senaste månaderna har jag använt en stor del av min tid till släktforskningen, men det märks inte på dessa sidor.
Jag har sysslat mycket med att uppdatera släktträdet.
Varje dag får jag, via mail, nya uppgifter om släkten. Allt mer material digitaliseras. Spännande! Problemet är att det blir svårt att hinna med. Svårare och svårare, men spännande.

Mitt DNA finns i USA. Den vägen får jag nya uppgifter om en massa okända människor som jag uppenbarligen är släkt med.
I USA gör man tre olika sökningar via mitt DNA. Det handlar om personsökningar via det DNA jag ärvt av min mor och det DNA jag ärvt via min far samt mitt ”totala” familjeDNA.

Via mitt familjeDNA har man hittills funnit 282 personer. Alla utom en är okända för mig… Den första ”träffen” fick jag den 17/5 2013 och den senaste fick jag den 2/3 2016 (en kvinna som anger efternamnet ”Henriksson” som ett efternamn i sin släkt…).

Via min mors DNA (perioden 28/9 2015 till den 6/2 2016) har man hittat 48 personer. Fler blir det.

Via min fars DNA (perioden 21/1 2016 till den 6/2 2016) har man hittat 27 personer. Här kommer det också att bli fler.

Mitt främsta syfte med dessa tester var att försöka hitta den okände fadern till min mormors far, Anders Ljung.
Hittills har jag inte funnit något bevis på att Anders Ljungs fader tillhörde en adelssläkt!
Inget tyder på att den utpekade personen var Anders Ljungs fader.

Det mest intressanta för min del är att jag hittat många totalt okända släktingar på min fars sida.
Jag har t.ex. flera släktingar på cykelavstånd från min bostad… En fullständig nyhet för mig!
Dessutom har jag flera släktingar som levt i samma småländska områden som min mors släktingar.
Förutom detta så finns det också USA-emigranter i denna släkt….

11/1 2016
20015 besöktes sidorna av 950 personer. 2 111 sidobesök gjordes. Besökarna var från 13 olika länder.
Sidobesök: Sverige 1665, USA 287, Danmark 54, Finland 20, Tyskland 13, Schweiz 13, Ryssland 9, Norge 9, Estland 7, Frankrike 5, Storbritannien 1, Italien 1, och Albanien 1.
775 personer hittade sidorna via olika sökord.
En hel del personer har hittat sidorna via ett intresse för Spoletorp (sidan 15.3 om Jan). Andra via intresse för kvinnofrågor (sidan 9.1 om kvinnans ställning).
18 personer hittade sidorna genom Facebook.
Den vanligaste besökssidan var innehållsförteckningen. Inte så konstigt med tanke på att många sökord leder till denna sida.
Hyfsad statistik med tanke på min inaktivitet…

12/7 2015
Idag har jag publicerat en del av en ny form av statistik.

9/6 2015
Idag har jag publicerat statistik för perioden 2012 till 8/6 2015.
Statistiken hittar du här:
Släkten Ljung och/eller här Heurlinarna – en släktkrönika.

30/5 2015
Jag är inte nöjd med mina sidor om släkten Heurlin.
Jag kommer att uppdatera innehållet med en del årsgamla bruksfoton och annat.
Ändå tycker jag att något saknas.
Min släkt är ett lysande exempel – tycker jag – på ”en småländsk anda”. En framåtanda.

På något sätt vill jag lyfta fram detta perspektiv.
Som en dryg skåning från ett välmående landskap har jag inte sett Småland trots att historia varit mitt huvudämne som lärare. Det stör mig.

Av personliga skäl har jag tagit en mycket lång paus i mitt arbete med mina rötter.
Nu är dags att börja om!
Först kommer jag att uppdatera sidorna om min mormors släkt – släkten Ljung.
Sen är det dags för Heurlinarna.

28/5 2015
Efter ett väldigt långt uppehåll har jag åter börjat intressera mig för släktforskningen.

Min tanke är att börja med att uppdatera sidorna om min mormors släkt; släkten Ljung.
Beträffande ”Ljungarna” har jag en hel del nytt material i form av foton och nya kunskaper.
Först måste jag sortera allt material jag har liggande i min dator. Det kommer att ta tid.

En del av de nuvarande sidorna är publicerade i PDF-format. Se t.ex. https://ljungarna.files.wordpress.com/2013/11/soldaten-pehr-apell.pdf!

Att det är så beror på begränsat utrymme, d.v.s. att kronologin bygger på att det finns tillräckligt många vanliga textsidor som skapats för det utrymme som ett avsnitt behöver. Om det inte är så innebär det att sidorna hamnar på fel plats. Då har PDF-filerna varit en nödlösning eftersom dessa kan placeras ”på rätt plats” utan att påverka textsideutrymmet.
Förmodligen kommer jag att skapa en helt ny variant av ”Ljungarnas” sidor. I så fall kommer jag att börja med att skapa en struktur i form av en innehållsförteckning. Det blir jobbigt med tanke på att jag vill vidga ramarna för innehållet.
Jag vill t.ex. redovisa hur olika tiders lagar och händelser påverkade den enskilda människan. Ett exempel på detta är https://attdansa.wordpress.com/2015/03/24/att-se-hon-som-ingen-ser/.

Det är ett bra exempel på ett kvinnoperspektiv som är fullständigt borttappat i den svenska historieskrivningen.

Mitt fokus kommer att ligga på släkten Ljung, men samtidigt kommer jag att uppdatera sidorna om Heurlinarna.

Jag vill också skriva om släkten Henriksson när jag har ett användbart underlag.

Single Post Navigation

4 thoughts on “3. Aktuellt

  1. Eva Börjesson on said:

    Claes. Det här upplägget är mycket tydligt och lättläst!!!

  2. Tack!
    Det var mycket jobb med att göra om det hela, men jag är nöjd.
    Layouten gör att det blir behagligare att läsa texten.
    Dessutom har jag kortat ned sidorna.
    En del är fortfarande lite för långa, men det handlar om sidor som var svåra att dela.
    I den gamla versionen finns det 43 sidor. Denna har 76 sidor som totalt motsvarar lite över 100 A4-sidor.

  3. Eva Börjesson on said:

    Vilket hästjobb du har gjort! Jag beundrar din entusiasm och energi!

Kommentera

