Heurlinarna – En släktkrönika

1. Inledning

Hösten 2010 började jag intressera mig för släktforskning. Jag tänkte skriva om släkten Henriksson eftersom jag inte visste något.

Innan jag satte igång läste jag Jans självbiografi. Då insåg jag att det måste bli släkten Heurlin!

Jag började med fel släkt, ”prästsläkten”. Det första inlägget publicerades den 15/1 2011. Det sista den 27/1 2011. Informationen om denna släkt fick jag av Toni. Hon lät mig ”hållas” trots att hon visste att jag höll på med fel släkt. Hon gjorde rätt! Hon fick dock mig att tänka efter genom en vänlig kommentar på sidan om Knut i Hörda.

Redan den 21/1 2011 publicerade jag den första sidan om rätt släkt. Dagen innan hade jag fått vårt släktträd av Toni. Senare skrev jag en sida som ”förklarade” sammanblandningen.

På sidan http://claeshenriksson.wordpress.com/2011/01/21/inledning/ och följande sidor finns den första versionen av ”KARL EMIL HEURLIN – EN SLÄKTKRÖNIKA”. Jag utgick från Jan Heurlins berättelse om sitt liv. Därefter gick jag bakåt i tiden.

Nu ska jag göra tvärtom. Jag börjar med den förste i vår släkt och går framåt i tiden. Dessutom har jag kompletterat texterna med ny information som dykt upp under den förra resans gång och senare. Det handlar om information som vi fått via kommentarer och information som jag fått via mail. Det vore närmast oanständigt att inte nämna ditt namn, Toni, i detta sammanhang!
Vissa avsnitt på de följande sidorna har förändrats i grunden och fått en helt annan innebörd.

Innehållet på följande sidor kommer att revideras och uppdateras kontinuerligt. Min tanke är att detta ska bli den definitiva släktkrönikan. Jag inser naturligtvis att målet inte kan uppnås, men rörelsen mot målet uttrycker en ambition.

Mitt mål med dessa sidor var inte enbart att skildra en släkts historia. Ytterst handlade det om att försöka ge en bild av ”den vanliga människans” liv under tidens gång och därigenom tydliggöra ett samhälles utveckling.

Det är egentligen först nu som jag börjat se det stora värdet i att ”den vanliga människan” som det handlar om är en del av mitt liv. Ditt liv.

Det enklaste sättet att läsa dessa sidor är att klicka sig fram genom att använda sig av Framåt >>> som finns på varje sida (utom den sista…). På sidorna finns det också en hänvisning till innehållsförteckningen.

Via nästa sida, 2. Innehållsförteckning, kan du enkelt hitta de olika avsnitten om våra släktingar.

 Innehåll      Framåt >>>  

Single Post Navigation

Kommentera

