Heurlinarna – En släktkrönika

13.0. Karl Emil och Gerda

De följande sidorna handlar framför allt om Karl Emils liv.
Inte så mycket om Gerdas liv.
Ändå har jag satt bådas namn som huvudrubrik för avsnittet. Det beror naturligtvis på att Karl Emil och Gerda präglat varandras liv. De är varandras nycklar.

Jag kommer inte att skriva särskilt mycket om Gerda. Förklaringen är enkel. En kommande släktkrönika kommer att ha Gerda som huvudperson.
Då lär ett avsnitt handla om Gerda och Karl Emil med Gerda i centrum.

Eftersom jag ser Karl Emil som nyckelpersonen i denna krönika så kommer jag att välja att försöka se olika skeenden utifrån hans perspektiv.

I kommande krönika om Gerda kommer jag att välja hennes perspektiv.

Jag tror att det är lättare att finna en sorts objektiv sanning via olika perspektiv.

I den första krönikan försökte jag skildra händelser ur bådas perspektiv. Det blev lite blodfattigt och menlöst samtidigt som det blev svårt att finna ”sanningen”. Det framgick också av en hel del kommentarer.

Karl Emil Heurlin skrev sitt namn som Karl Heurlin och kallades för Kalle.

Jag har valt att kalla honom för Karl Emil av två skäl.
Inte Karl eftersom jag vill skilja ut honom från andra i släkten med namnet Karl.
Inte Kalle eftersom jag aldrig hade en personlig relation till honom. Jag har aldrig träffat honom.
Dessutom tycker jag att Karl Emil har en nästan högtidlig klang.

Karl Emil kallas Kalle på sidor som utgår direkt från andras möten med min morfar, d.v.s. i huvudsak de sidor som handlar om ”Kalle och Adia”.

Dags att bekanta sig med Karl Emil/Kalle och Gerda!

  <<< Tillbaka     Innehåll      Framåt >>>

 

Single Post Navigation

Kommentera

