Heurlinarna – En släktkrönika

14.3.4. Adia och Kalle – Slutet

Den 18:e november dog  Kalle efter en tids svaghet. Adias barnbarn Verita besöker honom på Södersjukhuset. Hon berättar för mig att hon gjorde sin praktik där. Någon form av cancer tror hon.
Via hans dödsfall fick Adia tillgång till information som visade att Karl Emil dog som en gift man. Adia gick inte på begravningen. Sveket var för stort.
Hur sorgligt får ett slut på en berättelse lov att bli?

Frida skrev om begravningen:
Jag var ett av de närvarande barnbarnen då morfar begravdes. Det var mitt livs första begravning och jag var väldigt iakttagande. Under själva begravningsceremonin hörde jag en bil som stannade utanför kapellet…. jag vände mig om och såg en person med svart slöja för ansiktet titta in genom fönsterdörren en kort stund…. varefter bilen körde iväg. För min del har jag hela tiden varit övertygad om att det var Adia …”.
Jag har hört samma berättelse om en kvinna med svart slöja från andra närvarande.

Omständigheterna gjorde att det blev som det blev. Kalle var en god människa!
Adia var bra för honom och han var bra för henne.

Den 26:e april 1979 dör Adia. Långt innan hon dör berättar Adia sin historia för barn och barnbarn. Dessa sidor bygger på Adias historia.

Adias barnbarn, Laila, berättade för mig hur mycket hon tyckte om Kalle. Hon var rädd att jag skulle döma honom. Det ville hon inte.
Ingen har dömt honom.

Adias barnbarn, Verita, skrev: ” Jag tyckte mycket om farbror Kalle. Jag uppfattade honom som en mycket kunnig, erfaren och vänlig människa. Det var också roligt att se honom och mormor tillsammans… Kalle såg alltid välvårdad ut och var noga med att klä sig snyggt.”  

Som ett varmt tack till er, systrarna Rosendahl, Laila och Verita, kan jag inte motstå tillfället att publicera ett underbart foto av er vackra mor, Adias dotter, Signe Rosendahl!
Fotot är taget den 31/12 1941. Signe är då 19 år gammal. Det är dagen då hon gifter sig. Jag har stulit bilden från dina sidor, Verita. Ok?

I Signes blick finns det en dröm om något annat.

En annan värld.

Spänning.

Romantik.

Ditt namn, Verita, är en konsekvens av detta.

En fantasi.

Jag vet.

Du, Verita, vet.

Vet du?

Svaret finns i en film som Signe älskade.

  <<< Tillbaka     Innehåll      Framåt >>>

 

Single Post Navigation

2 thoughts on “14.3.4. Adia och Kalle – Slutet

  1. Frida Fridh on said:

    Ja, det blev några fina år för MorFar! Det där med filmen var en intressant nyhet.

    /Frida

Kommentera

