Heurlinarna – En släktkrönika

16.2 Emigranterna

Det är en ganska utmanande och krävande uppgift att försöka göra en sammanställning av alla i vår släkt som emigrerat. Jag har gjort ett försök. Massvis av fakta saknas, men med tiden kan kanske denna sida bli allt mer komplett. I skrivande stund har jag fått mycket värdefull tilläggsinformation av Toni. Emigranternas namn är markerade med fetstil. Det finns mycket att läsa om emigrationen till USA.

USA
Johan och Mathilda samt Carl Sjöqvist
Brita Sunesdotter Heurlin (f. 10/1 1830), syster till Karl Emils farfar (Peter), gifter sig med Bengt Jönsson Sjöqvist (f. 15/3 1834) den 30/12 1862.
De får fem barn: Christina, Mathilda, Johan, Carl och Peter.
Mathilda och Johan är tvillingar (f. 20/8 1863).
Johan Magnus Sjöqvist, gav sig iväg till USA den 18/4 1883. Han var inte ens 20 år gammal! Den 25/3 1890 gifte han sig i USA med Emilia Jonsdotter (Född 1865-10-15 Virestad sn, Kronobergs län.).
Johans tvillingsyster Mathilda Sjöqvist följde efter Johan den 17/6 1885. Då är tvillingarna drygt 21 år gamla. Inget är känt om deras öde.
Carl Henrik Bengtsson (Wisén) Stål (f 17/11 1870) emigrerar också till USA. Inget är känt om hans öde. Hans namn, Stål, var förmodligen ett soldatnamn eftersom han var trumslagare ursprungligen.

Signhild Heurlin
Den 31/3 1885 satte sig den då blott 18 år gamla Signhild Heurlin (f 13/6 1867) på båten till USA. Signhild var en syster till Karl Emils fader, Magnus. Hennes öde är okänt.

Ernst Wihelm Heurlins familj.
Karl Emils bror, Ernst Wilhelm Heurlin (f 15/8 1889), emigrerar till USA 1923  med hustrun Tekla (Petersson, f  15/3 1897) och dottern Gunhild (f 27/12 1919).
Gunhild får två barn med Edward Hoffaker II (f 1913):
Edward Hoffaker III (f 1943) och Diane Kristine(f 1947).
Sonen Edward Hoffaker III har tre söner. Resten okänt.
Här kan du se en video med Ed Hoffaker III:

Dottern Diane gifter sig med Ronald Keitz (född omkr 1947). De fick döttrarna Lisa (omkring 1969) och Lori Lynn (omkring 1971). Diane är skild idag och bor med sin mamma, Gunhild, som är 92 år gammal.
Lori Lynn bor med man/sambo Michael Renaud. Inga barn

Frans och Frida Heurlin
Sune Håkansson Heurlin (f. 20/5 1800) gifter sig med Maria Persdotter (f 3/4 1800). De får fem barn:
Kjerstin, Peter, Håkan, Brita och Sven.
Sven Magnus Sunesson Heurlin (f 18/2 1833) gifter sig med Ingeborg Svensdotter (f  21/ 1826). De får fyra barn:
Sven, Karl, Mathilda och Alfred.
Sven Johan Magnusson Heurlin (f 18/2 1860) gifter sig med Ingrid Kristina Bengtsdotter (f 11/8 1856). De får fem barn:
Karl, Frans, Frida, Axel och Olivia.
Frans (Frank) Julius Heurlin (f 29/7 1890) emigrerar till USA. Han emigrerade 17/6 1910 och skulle bo hos en icke namngiven vän.
1920, när Frida kommer till USA (se nedan!) bor Frank på adressen  2451 Jonquil Street, New Orleans.

Frank blev amerikansk medborgare 28/10 1919, och bodde 1942 på 1406 Monroe Gretna, Jefferson, LA. På samma adress bodde en Ida Knight, som han i en militär handling uppgivit som anhörig (källa: States World War II Fourth Draft Registration Cards” , som finns på nätet).
Frida gifte sig med Ben (Bernard) Reinhold Peterson, född 31 mars 1889 Augerum Blekinge, död 11 september 1966 i Chicago).
De fick tre pojkar Benny (Berhard Arthur Manfried) Peterson (född omkring 1923,  d.29/7 1989), Chester (Kenneth ( född 1927)) och Bobby (Robert (född omk. 1929)). Frida (Frieda Hurlin) blev mrs. Ben Peterson den 21/5 1921 och amerikansk medborgare den 4/8 1927. Ben och Frieda har tolv barnbarn!

På bilden ovan ser vi Frida och Ben med barnen Benny och Bobby. Fotot bör vara från ca 1925.

En stor del av informationen om Frida har lämnats av barnbarnet Magnus Hörlin som vi mött på sidan om de okända släktingarna i Sverige! Tack Magnus!
Det är troligt att texten om Frida kommer att utvecklas.
Svenska Amerika Linien (1915 – 1975)

Danmark
Sven Turesson och Elin Turesdotter
Byggmästaren Håkan Sunesson (f. 6/1 1771) får fem barn med Carin Månsdotter (f 13/4 1773). Det yngsta barnet, Chierstin (f. 27/2 1812) gifter sig med Ture Turesson (f 13/6 1806). De får två barn:
Den 29/10 1830 föddes deras son, Sven Turesson.
Den 29/8 1834 föddes deras dotter, Elin Turesdotter.
Barnen emigrerade till Danmark och dog förmodligen där. Resten okänt.

Tyskland
Mathilda Heurlin
Sune Håkansson Heurlin (f. 20/5 1800) gifter sig med Maria Persdotter (f 3/4 1800). De får fem barn:
Kjerstin, Peter, Håkan, Brita och Sven.
Sven Magnus Sunesson Heurlin (f 18/2 1833) gifter sig med Ingeborg Svensdotter (f  21/ 1826). De får fyra barn:
Sven, Karl, Mathilda och Alfred.
Mathilda Heurlin (f 29/10 1865) emigrerade till Tyskland den 2/9 1887. Öde okänt.

<<< Tillbaka     Innehåll      Framåt >>>  

Single Post Navigation

4 thoughts on “16.2 Emigranterna

  1. Frida Fridh on said:

    Bäste kusin Claes!

    Det är uppenbarligen så att Du hittat Din passion – att ta reda på/klargöra/upplysa om vår släkt! Följer allt med stort intresse:-)
    Kusin
    Frida

    • Hej Frida!
      Du är redan på sidorna…😉
      Det gick fort. Jag antar att du hittade sidorna via mail om de gamla sidorna om fel släkt.
      För mig handlar det inte om en passion. Det handlar om att jag vill göra ett bra jobb. Det vill jag alltid göra när jag startar ett projekt.
      Jag kan dock erkänna att detta projekt roar mig! Att jag tycker om att skriva är ingen nackdel.
      Dessutom tycker jag att det känns bra att samarbeta med Toni, som är omistligt i sammanhanget!
      Din, och andras, respons är naturligtvis oerhört viktig!
      Vem vill arbeta i ett tomrum?

      Jag hoppas att du inte misstycker om svaren på dina andra kommentarer dröjer. Jag vill i första hand publicera sidorna. Det tar lite tid. Igår fick jag ny information om ”de okända släktingarna” av en av de okända; Magnus Hörlin. Då får man ändra. Idag fick jag ny information om Kalle och Adia. Då fick jag jobba med det. Det är på grund av detta som jag inte hunnit godkänna dina kommentarer. Jag ska bättra mig i detta avseende!
      Ha det gott!
      Claes

  2. Eva Börjesson on said:

    Fantastiskt!!! Så synd att vår föräldrageneration har gått miste om sin historia. Jag är SÅ tacksam att jag kan ta del av den!!!

    • Det är lite synd att en stor del av föräldragenerationen missat sin historia, men det är nog så det fungerar. Som barn blir man inte intresserad förrän man själv är äldre och då är det försent för föräldrarna.

Kommentera

