Heurlinarna – En släktkrönika

15.8. Jans historia – 1940-50-talet – De första arbetsåren.

”Även om det var fattigt när jag växte upp så var det så att på söndagar var man alltid ”finklädd”. Man hade alltså de bästa kläderna på sig och då fick vi inte leka så mycket så vi blev smutsiga.

På våren till första maj var det tid att börja med korta byxor och korta strumpor. Även om det var kallt och ruggigt så skulle de nya kläderna på. Det var även då man fick köpa årets första glass och det var i regel vanilj eller päronglasspinne som man fick köpa av en ”glassgubbe” med låda på magen.

Jan och Einar – 1946

Det var även tid med det stora demonstrationståget som gick från Mårtenstorget till Folkets Park.
Det var massor av folk och många orkestrar i tåget på den tiden. Ridande poliser och gående poliser gick före och det var massor av folk ute vid gatorna.
På den tiden var det mycket att demonstrera mot eftersom det varit världskrig och det var mycket arbetslöshet och allmänt fattigt.
I Folkparken var det sen fest hela dagen med dans, tivoli och artistuppträdanden.

Men som jag sagt tidigare så var det vår/sommarkläder som skulle fram till första maj och sedan var det höst/vinterkläder som skulle fram i september/oktober.

När jag var 11-12 år fick jag börja arbeta som ”springpojke” (cykelbud) Först var det på Scans Kött på Karl XI-gatan. Sedan blev det Fenix/Konsum på Banvaktsgatan, Hantverksgatan, Tunnbindaregatan och Måsvägen. Jag var ”anställd” på Hantverksgatan men jag fick cykla till de andra affärerna när de hade varor som skulle skickas ut till någon kund. Dessutom fick jag ofta cykla till Konsum på Mårtenstorget där stora lagret fanns.

Där fick jag hämta hem sådana varor som var slut i ”mina” affärer.

  <<< Tillbaka     Innehåll      Framåt >>>

 

Single Post Navigation

Kommentera

