Heurlinarna – En släktkrönika

15.11. Jans historia – Jan om sin skolgång

”Jag gick 7-årig folkskola på Klosterskolan. Det är den äldre delen av nuvarande Polhemskolan.

De två första åren var det en klass med både pojkar och flickor, men sedan delades det upp så vi var endast pojkar respektive flickor från klass 3-7. Vi var nog cirka 25-30 st i klassen, kanske fler. De första åren hade vi en fröken (Larsson) men övriga åren var det en lärare.

Läraren  hette Manne Jönsson och var mycket bra, tyckte jag.

Det var lite ”hårdare” regler i skolan på den tiden. De första åren fick vi stanna utanför dörren tills fröken kom och då fick vi gå in och sätta oss.

Senare fick vi gå in och sätta oss men då läraren kom in fick vi alla resa sig upp tills läraren sa ”var så god och sitt”. Sen var det slut med pratande i klassen… Läraren ställde frågor och man fick räcka upp handen om man kunde svara. Läraren kunde då ibland fråga någon annan om det var rätt svarat och alla lärde sig något av detta. Ibland delades klassen upp i två lag som fick tävla mot varandra genom att ställa frågor till varandra och få svar. Rätt svar gav poäng till laget… Spännande!!

Jag var väl ”ganska bra” i skolan. På den tiden hade man betyg som hette: A, a, AB, BA, B, och BC = underkänt. Dessutom fanns det + och – efter de olika betygen, t.ex. AB+ och AB-. Det betydde då, att om man var lite bättre än AB men inte riktigt så bra som a, så fick man AB+.

Förutom ”vanliga ämnen” fick man även betyg i Ordning och Uppförande. Betygen var A, B, C. A var bäst. På den tiden hade läraren alltså fler möjligheter att sätta ”riktiga” betyg. (Tycker i alla fall jag).

 När jag gick i 4-5 klass blev jag uttagen att gå på ”Högre Folkskola” för att ta realexamen. Jag tror inte ”realen” finns numera, men det var ungefär som ”steget under studentexamen”. Skolan finns fortfarande kvar på Apelgården och är numera Dagis (tror jag). Men då planerna var att vi skulle flytta till Stockholm så tackade mor nej till erbjudandet, så jag fick fortsätta i ”vanliga” folkskolan. Men i klass 6-7 fick jag i alla fall gå 1-2 timmar i veckan för att läsa engelska. Det var bara några i klassen som fick det och då fick vi vandra till Parkskolan. Den ligger vid Stadsparken på Svanevägen/gatan och heter nu ”Lilla Katte eller Katte Väster.”

Min syster Birgit, som är 2 år äldre än jag, fick gå på ”Seminariet” som var en ”finare” skola. Det är den stora byggnaden inne på lasarettsområdet som nu är ihopbyggd med nya Barnsjukhuset. Vad Birgit fick för examen vet jag inte riktigt. Det var kanske också s.k. Realskola.
Men hon fick bl.a. lära sig engelska riktigt och några andra ämnen som ej fanns i folkskolan
.…
1971 slutade jag på Alfa-Laval efter drygt 21 år.

Jag kontaktade Arbetsförmedlingen för första och enda gången i mitt liv, pratade om hur läget var och sa att jag ville börja studera för att få mera betyg.

Jag fick åka in till en ”skola” i Malmö på en 3-dagars kurs där jag och en del andra blivit kallade för att testas. Jag var klart äldst. Testet gick bra, så det blev godkänt att jag kunde börja studera på heltid på Spyken.
Jag gick där i 3 terminer och läste 10 olika ämnen, svenska. matematik, engelska, religionskunskap, samhällskunskap, historia, geografi, biologi, kemi och fysik.

Det gick relativt bra trots att jag inte studerat på massor av år. Jag fick ett stipendium på några 100 kronor och slutbetyget efter 3 terminer blev 4,5. Jag hade bara 4-or och 5.or i de olika ämnena. 5 var det högsta…

Efter dessa 3 terminer var det meningen att jag skulle fortsätta att läsa ekonomi, men det tog tid innan jag fick klart besked om jag fick studiebidrag så det blev lite nervöst om hur det skulle bli…”


Kommentar

Det blev inga ekonomistudier för Jan. Han blev ombedd att söka ett nytt jobb på Alfa-Laval och blev senare planeringschef där.

 

  <<< Tillbaka     Innehåll      Framåt >>>

 

Single Post Navigation

Kommentera

