Heurlinarna – En släktkrönika

15.10. Jans historia – Pengars värde

 ”Jag har tidigare berättat lite om hur fattigt det var under kriget och de närmaste åren därefter. När jag började som springpojke hos Jensens Conditori hade jag väl 20-25 kr i lön per vecka. Det är ungefär vad en korv med bröd kostar idag. När jag 1949 började arbeta på Rudelius & Boklund hade jag 30 kr i veckan. Vi hade en snäll direktör som hette Sef Lindqvist och han höjde min lön flera gånger med 5 kr per vecka, så jag tjänade ”ganska bra” så småningom.

1954-1955 gjorde jag militärtjänstgöring i Ystad (15 månader) och den första tiden hade vi 2,50 kr per dag!!!

Det höjdes sedan till 3,25 kr per dag och de sista månaderna, när jag var korpral, fick vi en höjning till 4,50 kr per dag!!! Det var stora pengar det.

När jag ”muckade” från det militära fick vi korpraler 1500 kr som ersättning och jag kommer ihåg att för dessa pengar köpte jag 2 kostymer, skjortor, skor och överrock och hade pengar över…

…när jag sedan började arbeta igen, hade jag en månadslön på 550 kr.

När Ingrid och jag gifte oss 1960 hade jag 1000 kr per månad. Av detta betalades 8% till SPP,  pensionsbolaget, = 80 kr per månad. Jag hade alltså 920 kr kvar som jag sedan skulle betala skatt på.
Räknar vi med 30%, så betyder det cirka 280 kr. Jag hade alltså cirka 650 kr kvar som skulle räcka till hyra, mat, kläder och nöjen mm.  Men vi klarade oss bra på detta.

…det var ett helt annat pengavärde då än vad det är idag. (Till vilken nytta???, även om vi nu har mycket större lön, har allting blivit mycket dyrare).

Eftersom inte Sverige hade varit med i kriget, hade vi många fördelar jämfört med de länder som varit med. Vi behövde inte bygga nya hus för folk att bo i eller nya verkstäder så folk kunde börja arbeta.
Allt detta hade ju vi…

Man kan nog påstå att från åren 1955 och fram till 1975-1980 har varit Sveriges bästa någonsin. Alla hade jobb, inte någon behövde vara arbetslös och alla hade möjlighet att få lägenhet. På 1950-talet var det ju inte så hög standard på de flesta lägenheterna. T.ex. hade folk ”utedass” och inga duschar eller badkar. Detta blev väl mer och mer standard från slutet 1950 och framåt i tiden. Det byggdes mycket nya höghus, som kallades ”miljonbygget” eftersom regeringen bestämt att det skulle byggas 100.000 nya lägenheter varje år i 10 år. Detta var för att modernisera och förbättra standarden i lägenheterna enligt de nya krav som växte fram. Dessa höghus kallades ofta ”statarhus på höjden”. (”Statare” var ju de allra fattigaste drängarna på landet).

Det var …  inte riktigt ”så fint” att bo i dessa hus eftersom det blivit vanligare att folk byggde ”egna” villor.

… Efterhand som åren gick blev det ”högre löner” men också högra kostnader på allting.
T.ex. infördes den så kallade omsättningsskatten, som sedan blev mervärdesskatten = moms. När den infördes så var det på ca 1,5% på allt som handlades. Skatten skulle vara ”tillfällig”, men den gäller fortfarande och är sedan några år uppe i 25% … Förutom denna momsskatt, har det tillkommit flera andra såsom energiskatt, elcertifikat mm mm. Ibland undrar man om det inte ”var bättre förr”… Fast trots allt så har nog de allra flesta betydligt bättre om man tänker på lägenheter, bilar, TV, video, dvd och en massa andra saker. Den allra största förändringen betr. pengar, var nog i mitten av 1970-talet, då man fick löneförhöjningar på 15-20% och sedan har det höjts undan för undan, (åtminstone för en del). Men samtidigt har allting blivit dyrare!!!”


Kommentar

1949 hade Jan alltså en veckolön på 30 kr. Om man tittar på SCB:s prisomräknare så kan man se att 30 kr motsvarar 527,34 kr idag!

Månadslönen 1960 på 1 000 kr motsvarar 11 056,51 kr. Det var inte så dåligt med tanke på att alla skatter var mycket lägre 1960.

På sidan före denna skrev Jan bl.a. om att han cyklade iväg och hämtade ut veckolönen till de anställda på en bank. Pengarna tog han i en portfölj och cyklade tillbaka till arbetsplatsen.Det handlade om minst 75 000 kr. I dagens penningvärde motsvarar detta (räknat från 1950) 1 298 076,92 kr!

Jag delar Jans uppfattning att perioden från ca 1955 till ca 1980 (kanske snarare 1975) var Sveriges bästa period. Nästan alla fick det bättre år från år. Det blev t.ex. möjligt för arbetarbarn att studera på en högre nivå. Jag tror att jag var den förste i släkten som tog realexamen, studentexamen och sen läste vid universitetet! Det hade inte med begåvning att göra utan det handlade om att det helt enkelt blev ekonomiskt möjligt för arbetarbarn att studera.
Bilen blev vanlig i de flesta hem. Det fanns en enorm framtidstro. Vi fick ett välfärdssamhälle för alla. Samtidigt ska man inte glömma bort att det också handlade, till en början, om en period då kvinnan var beroende av mannen! Jämställdhet fanns inte. Kvinnan var oftast en hemmafru som var ekonomiskt beroende av sin make. Oavsett vad så var det nog så att vi som var barn i början av denna period hade det bättre än både tidigare och senare generationer av barn!

I början av 1950-talet blev begreppet tonåring allmänt accepterat eftersom det var nu som ungdomar började bli en köpstark grupp. Tonåringarna blev, för första gången i historien, en intressant konsumentgrupp. Man skapade musikstilar för tonåringar, kläder för tonåringar och speciella tonårstidningar.

 

  <<< Tillbaka     Innehåll      Framåt >>>

 


Single Post Navigation

3 thoughts on “15.10. Jans historia – Pengars värde

  1. Frida Fridh on said:

    Vilken bra resumè – det var uppfriskande för minne om ”vår” uppväxttid. Bra att det finns folk som minns hur det var:-)

    /Frida

  2. Frida Fridh on said:

    Glömde…. vilken fin bild av morbror Jan! Man ser tydligt både Monica och Marianne i hans porträtt.

    /Frida

Kommentera

